Site Loader
sare si zahar

„Evitati excesul de sare, zahar si grasimi”, asa spune un spot de informare publica pe canalele TV, dar tot la TV vedem si o reclama la o prajiturica, apoi una la un suculet, biscutei, ciocolatica etc.

Aceste informatii succesive produc disonanta cognitiva. Aceasta stare de tensiune este determinata de doua opinii contradictorii pe care le avem in acelasi timp. Ce face creierul in aceasta situatie? Va desconsidera ceea ce ii creeaza disconfort, (mesajul de informare publica) si va ramane cu dorinta pentru recompensa (poate ceva dulce..).

Acelasi lucru se intampla si cu imaginile ingrozitoare de pe pachetele de tigari. S-au facut experimente pe subiecti fumatori pentru a observa reactia acestora la mesajele de pe pachetele de tigari. Contrar asteptarilor, fumatorii nu au fost deloc impresionati de mesajele si imaginile ce ii avertizau ca viata lor este in pericol.

Ca sa fie totul perfect, dupa reclamele la multitudinea de produse ce produc pofta si mancat compulsiv, apar si reclamele la medicamente, care mai nou nu trateaza boli, ci favorizeaza digestia si iti permit sa mananci mai mult!!!

Ce fac eu pentru a scapa de acest conflict? Nu ma mai uit la canalele TV, daca ma uit la un film, ma voi asigura ca nu voi vedea si reclame.

Intr-un moment revelator am decis sa mananc pe cat posibil doar preparate pregatite de mine. De ce? Majoritatea produselor semipreparate, mezelurilor si dulciurilor din comert contin: E-uri, sare, zahar si grasimi pe care in procesul meu de preparare al mancarurilor, nu le folosesc.

Am obosit sa tot citesc etichetele din supermarket si sa aleg mereu varianta mai putin rea. Lipsa timpului este cel mai mare dusman al acestui demers, de aceea ajungem sa cumparam mereu preparate gata sa le mancam. Nu degeaba a inflorit livrarea de mancare la domiciliu.

Incerc sa mentin o balanta, dar se intampla de multe ori din pacate ca pofta sa invinga judecata corecta.

 

Zaharul

Multe produse de pe piata contin zahar, chiar daca nu au gust dulce. Painea, laptele vegetal, sosurile, berea si multe alte produse contin zahar.

De exemplu: eu nu am folosit niciodata zahar la prepararea painii si nici nu simt nevoia, in schimb am consumat mult timp paine din comert, care chiar daca era mai sanatoasa pentru ca era integrala, sau de secara, tot continea zahar.

Zaharul poate produce dependenta, spun nutritionistii, exact ca un drog. Ca orice adictie, putem scapa de ea doar renuntand pentru cateva zile total la zahar, fructe si indulcitori si apoi putem reintroduce treptat cantitati mici de fructe, reeducand astfel organismul. Cei care au incercat acest lucru au inceput sa simta mai puternic gustul de dulce in orice fruct simplu, care inainte parea total neinteresant.

De ce produce zaharul dependenta? Cand suntem stresati, glandele suprarenale elibereaza cortizol (hormonul stresului). Consumul alimentelor dulci poate scadea nivelul cortizolului, asadar nu e de mirare de ce vrem dulciuri cand suntem stresati. Putem regla nivelul cortizolului intr-un mod sanatos prin: miscare moderata, somn suficient, mediatie si alimentatie sanatoasa.

Zaharul activeaza dopamina (hormonul placerii) sau sistemul de recompensa al creierului. Odata declansata starea de bine indusa, va fi ceruta in mod repetat de catre creier, exact ca un drog.

 

Sarea

Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS)  sau World Health Organization (WHO) este o organizatie internationala ce are rolul de a mentine si coordona situatia sanatatii populatiei.

OMS recomanda un aport de sare sub 5 grame (aproximativ 2 g sodiu) pe persoana pentru prevenirea bolilor cardiovasculare, principala cauza de deces la nivel global.

Datele statistice indica insa faptul ca populatia consuma mult mai multa sare decat cantitatea recomandata.

In tari cu venituri mari, aproximativ 75% din sarea din dieta provine din alimente procesate și mese preparate in afara casei. Dar si in tari cu venituri mici si medii, cantitatea cea mai mare de sodiu provine din sarea adaugata acasa la gatit si la masa sau prin condimente si sosuri.

Nivelul statistic de sare consumata/persoana este de 9-12 grame pe zi.

Insa exista si carti si teorii care indeamna oamenii sa consume sare atat cat simt ca au nevoie. Conform lui James DiNicolantonio, doctor in farmacologie si cercetator in domeniul bolilor cardiovasculare la Institutul Saint Luke din Kansas City, consumul unei cantitati prea mici de sare te poate face sa ceri mai mult zahar si carbohidrati rafinati, dar si sa aduci organismul intr-o stare de semiinfometare.

 

Concluzii

Etichetele de pe produse, teoriile asupra cantitatilor de sare si zahar pe care trebuie sa le consumam, reclamele si chiar sursele de informare cu informatii contractorii ne pot face uneori sa nu ne mai pese si sa nu mai fim atenti, ci din contra sa nu mai conteze ce si cat mancam.

Asadar voi incheia articolul cu un citat despre Zamolxis din I. Lupas in cartea sa „Romanii si dacii”:

„Zamolxe, care călătorise mult prin alte ţări şi avusese prilej să cunoască şi obiceiurile altor popoare, i-a pus în uimire cu înţelepciunea sa, fiind-că el arăta că ştie să cetească pe stele şi cercetând starea cerului poate vesti înainte tot ce se va întâmpla în viitor. În chipul acesta, el îşi câştigă vază mare; apoi adunând fruntaşii poporului în jurul său, şi-a dat totă silinţa să-i obicinuiască la un traiu cumpătat în mâncare şi băutură […] ”

 

Vezi si alte retete Keto
array(1) { [0]=> object(WP_Term)#7110 (16) { ["term_id"]=> int(81) ["name"]=> string(4) "Keto" ["slug"]=> string(4) "keto" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(81) ["taxonomy"]=> string(8) "category" ["description"]=> string(517) "Dieta Keto (Ketogenica) este o dieta low carb (cu foarte putini carbohidrati), dar high fat (axata pe grasimi santoase). Aceasta dieta aduce corpul la starea de cetoza (ketoza), faza in care organismul transforma grasimea in energie. Dieta keto restrictiva impune un consum zilnic de 70% grasimi, 25% proteine si 5% carbohidrati neti. Exista persoane, cum ar fi cei ce sufera de diabet, in cazul carora nu este recomandata aceasta dieta. Cereti sfatul unui medic nutritionist inainte de a incepe o astfel de dieta!" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(81) ["filter"]=> string(3) "raw" ["cat_ID"]=> int(81) ["category_count"]=> int(81) ["category_description"]=> string(517) "Dieta Keto (Ketogenica) este o dieta low carb (cu foarte putini carbohidrati), dar high fat (axata pe grasimi santoase). Aceasta dieta aduce corpul la starea de cetoza (ketoza), faza in care organismul transforma grasimea in energie. Dieta keto restrictiva impune un consum zilnic de 70% grasimi, 25% proteine si 5% carbohidrati neti. Exista persoane, cum ar fi cei ce sufera de diabet, in cazul carora nu este recomandata aceasta dieta. Cereti sfatul unui medic nutritionist inainte de a incepe o astfel de dieta!" ["cat_name"]=> string(4) "Keto" ["category_nicename"]=> string(4) "keto" ["category_parent"]=> int(0) } }

Ana Maria

"Incerc sa adopt un stil de viata cat mai sanatos, sa consum in fiecare zi legume, sa inlocuiesc din cand in cand proteinele animale cu cele vegetale si sa consum cat mai putini carbohidrati. Mananc in general disociat si tin fasting hipocaloric atunci cand simt ca pot incepe o cura de slabire."

6 Replies to “Evitati excesul de sare si zahar”

  1. Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your further write ups thanks once again. Quinn Abbey Camus

  2. Hello. This article was extremely motivating, particularly because I was looking for thoughts on this subject last Thursday. Mable Jard Miksen

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Calculator calorii

error: Content is protected !!